Co se tenkrát tak hrozného stalo? (Jazykové kurzy Gabo)

30.11.2020

Stále mluvím o mých špatných zkušenostech z mé první práce - Jazykových kurzů Gabo. Ale nikdo z vás vlastně skutečně neví, co se tenkrát dělo. Proto jsem dnes tady, abyste se o tom všem dozvěděli.

Psal se rok 2017, to mi bylo osmnáct a ve španělštině jsem se už pohybovala dobře, takže jsem si řekla, proč toho nevyužít? Od malička mě baví někoho učit a myslela jsem si, že to bude naprosto úžasné, když budu někomu předávat to, co jsem si sama vydřela, a zařídila jsem si tedy živnost. Vyučovala jsem během maturitního ročníku a počítala jsem s tím i do budoucna po maturitě. Ještě je třeba zmínit, že jsem nastavila jen symbolickou cenu 100 kč za 60 minut, protože v té době jsem neměla vůbec žádné zkušenosti s výukou a neměla jsem ještě ani maturitu, takže jsem to brala jen jako takovou praxi víceméně. Bohužel jsem byla tak naivní, že jsem si nechávala platit po lekcích, což byla obrovská chyba.

Jé, to bylo radosti, když se mi ozvala první paní na inzerát. 😊 Domluvily jsme si datum a čas první skypové lekce. A já tam čekala a čekala...až paní za půl hodiny po zahájení výuky, kterou jsem si zahajovala sama pro sebe, napsala SMS, že dnes nemůže dorazit. Pocity se ve mně mísily, ale říkala jsem si, že se nic neděje a lekci budeme mít příště. To jsem ještě ale nevěděla, že to tak bude skoro pořád.

Začalo se mi ozývat čím dál víc klientů a já jsem se vždycky na ty hodiny těšila. Potom jsem začala s tzv. "emailovými lekcemi", což byly pracovní listy, které stály myslím 50 kč. Najednou se to úplně obrátilo a já měla víc emailových lekcí než skypových. Ze začátku mi to nevadilo, ale potom začaly zádrhely. První problém byl, když mi slečna dlouho neodevzdávala pracovní list na opravu. Několik týdnů jsem se ji snažila kontaktovat, ale marně. Začala mi psát její maminka, která ty lekce měla platit, že se to její dcera vykašlala, ale že jí už domluvila, s lekcemi bude dál pokračovat a mám posílat dál soubory. Tak jsem si říkala "Kdo mi ty lekce kdy zaplatí?" Na to její maminka uhradila asi polovinu lekcí, takže jsem znovu vyměkla a poslala její dceři pár souborů, které si přála. Skončilo to tak, že mi obě dvě přestaly odepisovat na emaily a do teď mi dluží okolo 160 Kč.

Další slečna, která si objednala emailové lekce, asi dva měsíce platila včas a potom už se platby začaly zpožďovat. Dala jsem jí možnost splátkového kalendáře...ale kde nic, tu nic... Potom mi jen napsala, že se díky mně dostala na vysokou školu se zaměřením na španělštinu. Takže jsem dělala další charitu. Super!

Ale je tu jedna věc, kterou si budu pamatovat po celý život. Jak mi jedna slečna řekla na skypové lekci "Počkej!" Ona si totiž zrovna musela psát s nějakým kamarádem. No, naprosto mi vyrazila dech.

Samozřejmě taky bylo hodně lidí, kteří se přihlásili, domluvili jsme si datum a čas, ale potom se začali na něco vymlouvat, takže výuka nikdy neproběhla.

Další případ, kdy paní chtěla překládat do španělštiny, poslala jsem jí asi dva texty, poté se dva měsíce neozvala a potom se mi ozvala její kamarádka, že se paní zrovna nemůže učit, protože je těhotná. 

Za celý rok a půl jsem měla jen 4 spolehlivé žačky. Tři z nich ztratily motivaci a čas a se čtvrtou klientkou jsem se musela rozloučit kvůli mému pobytu v Peru. Ten časový posun byl pro nás obě nevyhovující. Ale i tak ji do teď všem dávám za vzor a moc jí děkuji, protože mezi námi byla fantastická spolupráce.

Po několika měsících jsem z tohoto maratonu začala být vyšťavená a ptala jsem se sama sebe, jestli je to opravdu to, co jsem od toho očekávala? I když je to moje milovaná španělština, ale chci se kvůli někomu stresovat? ROZHODNĚ NE! Vím, že jsem udělala obrovskou chybu tím, že jsem si nechávala platit až po lekcích. Ale tenkrát jsem vůbec nevěděla, jací lidé se ve světě pohybují, byla jsem jen v té své bublině - škola a rodina. Po ukončení živnosti mě kontaktovalo spoustu lidí, s tím, že je mrzí, že jsem s tím skončila, a že se jim líbily mé materiály a styl výuky. Mě to taky mrzelo, ale co se dalo dělat...


Musím říct, že jsem se od těchto kurzů naučila hodně:

  • nedůvěřovat lidem slepě
  • vždy si nechat platit předem
  • pojistit si klienta, aby mi aspoň odepisoval na emaily (když už)
  • nastavit přesné mantinely, a když klient bude smlouvat, nebo se mu to nebude líbit, buď se domluvit tak, aby to vyhovovalo oběma stranám, nebo s ním vůbec obchod nedělat
  • a taky nechválit dne před večerem. Protože na začátku jsem byla natěšená, pozitivní a tím spíš, když v názvu kurzů figuroval můj oblíbený kolumbijský spisovatel Gabriel García Márquez.

Za tu dobu, co se pohybuji mezi lektory, mě nejvíc zaujal systém Kristi Uhlířové z projektu Mluv španělsky, která vytvoří kurz (mimochodem nádherný 😊 ), lidé zaplatí, když opravdu vědí, že o kurz mají zájem a mohou se učit jak dlouho a kdy chtějí. Přičemž lektorka je vždy po ruce. Tam není prostor pro smlouvání nebo dohadování se o ceně. Nikdy jsem nikoho nekopírovala a dělat to nechci, ale Kristi mě v tomto velmi inspirovala. 

Španělština je pro mě velká radost a vášeň a vždy jsem chtěla předávat mé zkušenosti a znalosti. Proto jsem moc ráda, že vznikla naše skupina Španělština pro samouky a vidíte, že na rozdíl od mých bývalých kurzů naše komunita funguje. Baví to vás i mě, je to v klidu, bez stresu a když to někoho omrzí, tak prostě odejde. A nic si navzájem nedlužíme. Je hodně lidí, kteří nechápou, jak to můžu dělat zdarma. Já je chápu, protože oni se tím živí a neumí si to už asi jinak představit.

Se skupinou Španělština pro samouky mám obrovské plány, chci ji dovést hodně daleko, protože vidím, že má smysl a budoucnost. Nechci z toho mít skupinu stejnou, jako všechny ostatní na facebooku, kde se jen sdílí stokrát sdílené materiály a povídá se o ničem. Velmi mi záleží na vzdělání ostatních, a proto chci vytvořit co nejvíce kvalitních materiálů, časem snad přijde i nějaká spolupráce, protože myslím, že by to nebylo úplně od věci. Po skončení mého studia se budu věnovat živým vysíláním, kde budu vyučovat španělštinu na různých úrovních a opravdu se velmi těším na budoucnost naší skupiny. A samozřejmě i na budoucnost ostatních mnou vytvořených skupin z jiných jazyků.

Studentům v placených kurzech doporučuji, aby

  • Si vážili svých lektorů
  • Jim důvěřovali, protože jinak výuka nebude fungovat
  • Akceptovali jejich podmínky a nastavené mantinely
  • Pokud se jim nelíbí cena u jednoho lektora, aby si našli jiného s nižší cenou kurzu


Když už píšu tento bod, musím se s vámi podělit o šok, který jsem zažila při čtení jednoho statusu a komentářů na facebooku. Jedna lektorka publikovala otázku ohledně její klientky, která byla srozuměna s cenou lektorčina kurzu, a na to konto jí byla vystavena faktura. Ale poté si to klientka začala pomalu rozmýšlet a diskutovat o ceně. Takže lektorka byla nucena přemýšlet o tom, jestli má klientce zlevnit a ponechat si ji v kurzu nebo jí jasně dát najevo, jak se říká "Ber nebo nech být."

Tak to jsem si říkala "Co to jako je???". Pokud klient není ochotný akceptovat podmínky lektora, proč s ním chce tedy spolupracovat? Proč si nehledá někoho, jehož cena by mu vyhovovala? Toto absolutně nechápu.


Lektorům radím, aby

  • Nenechali, aby s nimi student smlouval o ceně (pokud narazí na někoho takového, pravděpodobně to bude problémový student během celého kurzu)
  • Si od začátku nastavili pevná pravidla a nenechali si je nikým překročit
  • Si nechali zaplatit vždy před začátkem kurzu
  • Se dostatečně přesvědčili o zájmu studenta o kurz
  • Zůstávali se studentem v kontaktu po celou dobu kurzu (například, pokud bude trvat několik dní či týdnů)

Závěrem chci jen říct, že pokud by muselo dojít k tomu, že bych byla opět lektorkou ve vlastních placených kurzech, vytvořila bych balíčky za fixní cenu, nastavila si jasná a pevná pravidla, a když to student nebude chtít akceptovat, ukončíme spolupráci. Počítám do budoucna s tím, že budu vyučovat španělštinu. To určitě, protože je to můj sen. Ale naprosto jiným způsobem, než probíhají obvyklé placené kurzy.

Doufám, že vás můj příběh inspiroval, a kdyby vás cokoli zajímalo, neváhejte se mi ozvat!

Vaše Marie

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky